Thursday, May 21, 2009

SPRM tak nampak Ali Rustam terhendap Daud Iraqi

Entahlah... apa nak jadi dengan SPRM? Ingatkan selepas bertukar nama dari BPR (Biro Pencegah Rasuah) kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, imej dan reputasinya akan pulih, tapi nampaknya semakin hari semakin merudum...

Ketua Pesuruhjayanya juga, Ahmad Said Hamdan (Datuk Seri) tidak kering-kering dengan kontroversi. Selepas sibuk kononnya hendak mendakwa MB Selangor, Abdul Khalid Ibrahim (Tan Sri) kerana lembu korban dan caj servis kenderaan kini Ahmad Said kembali semula dengan kenyataan baru yang lebih 'mengancam'.

Ahmad mendedahkan usaha SPRM untuk memanggil Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Mohamed Daud Iraqi bagi memberi keterangan berhubung dakwaan wujud unsur rasuah dalam pemilihan parti itu.

Kata Ahmad, pegawainya cuba menghubungi Mohamed Daud, tetapi tidak pasti sama ada mereka sudah mendapatkan keterangan yang diperlukan.

"Bagaimanapun, SPRM tetap akan memanggil beliau. Kita mahu lihat bukti yang beliau ada. Kadang-kadang kalau orang beri makan, kita tidak tahu sama ada dia buat kenduri atau sebaliknya," ujar Ahmad.

Begitulah berminatnya Ahmad dengan kenduri yang dibuat pemimpin PAS. Macamlah kenduri tu tindakan rasuah nombor wahid yang patut dibanteras.


Mohamed Daud dah jelaskan bahawa kenyataannya telah disalah lapor akhbar. Beliau sekadar mengingatkan, supaya budaya itu tidak berlaku dalam PAS.

Presiden PAS, Ustaz Abdul Hadi Awang (Datuk Seri) dan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan PAS, Cikgu Mustafa Ali (Dato') juga mengesahkan bahawa tiada politik wang atau rasuah dalam PAS.

Dalam keadaan begitu pun SPRM sibuk-sibuk nak siasat Ustaz Daud Iraqi. Kesian orang tua tu. Kata nasihatpun dianggap SPRM sebagai 'asas kukuh' untuk jalankan siasatan.

Apa yang pelik mengapa SPRM tidak berminat langsung nak menyiasat Ketua Menteri Melaka, Mohd Ali Rustam (Datuk Seri) yang terang-terang didapati bersalah oleh Jawatankuasa Disiplin Umno kerana melakukan rasuah?


Apa keistimewaan Mohd Ali hingga Ahmad Said dan SPRM takut untuk menjalankan siasatan. Malah Mohd Ali masih terus menerajui Melaka biarpun disahkan mengamalkan rasuah oleh Umno sendiri.

Begitulah rendahnya reputasi SPRM...

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...