Monday, May 4, 2009

Lelong Camry: Terbukti Zambry buat kerja membazir


AKHIRNYA seperti diduga lelongan kereta Camry oleh kerajaan kudeta BN Perak tidak mendapat sambutan.

Sekretariat Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri seperti dilapor mStar Online hanya menerima tujuh borang tender untuk membeli 16 kereta Toyota Camry berusia dua bulan itu.

Tawaran untuk membeli kenderaan itu pada harga pasaran RM148,000 setiap satu dibuka 28 April lalu dan ditutup tengah hari, 4 Mei lalu.

Menurut Ketua Penolong Setiausaha Kerajaan Negeri Perak, Shamshuzaman Sulaiman sebanyak 40 borang telah dikeluarkan sejak minggu lalu.


Daripada 40 borang yang dikeluarkan, hanya 7 yang dikembalikan... Begitulah sambutan warga Perak terhadap tindakan bodoh dan membazir kerajaan kudeta BN Perak.


Cuba kita bayangkan bagaimana kereta-kereta rasmi kegunaan Exco Pakatan Rakyat yang didaftarkan Januari lalu dengan catatan mileage (perbatuan) antara 2,000 hingga 20,000 kilometer perjalanan hendak dilelong.

Alasan bodohnya kerana kerajaan kudeta BN ingin berpegang kepada dasar menggunakan kereta buatan Malaysia (Proton Perdana) sebagai kenderaan rasmi.

Apa yang pelik, BN Perak begitu ghairah berpegang kepada "dasar dan prinsip" dalam soal kereta rasmi tetapi tidak mahu langsung berpegang kepada prinsip ketelusan, amanah dan kebertanggungjawaban (akauntabiliti) bila mahu mengambil alih pentadbiran negeri.

Hingga kini pentadbiran negeri Perak menjadi tunggang-langgang dan lintang-pukang akibat kegelojohan BN untuk berkuasa. Dan salah seorang yang menjadi alat untuk memastikan BN terus menongkah arus kehendak rakyat ialah Setiausaha Kerajaan Negeri.

Dan antara 'projek awal' kerajaan kudeta BN pimpinan Zambry 'Pele' Abdul Kader adalah melelong kereta milik kerajaan.

Jelas tindakan Zambry ini merugikan duit rakyat walaupun beliau yang digelar 'Mugabe' oleh sebahagian rakyat negeri itu mendakwa kononnya lelongan itu tidak merugikan.

Cuba baca berita laporan Bernama di bawah:

Lelong Camry tidak merugikan - Dr. Zambry

IPOH 24 April — Menteri Besar Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir berkata, langkah kerajaan negeri melelong 16 kereta Toyota Camry yang dibeli oleh pentadbiran sebelum ini tidak akan merugikan malah mungkin memperoleh harga lebih tinggi.

Beliau berkata, kenderaan berkenaan dibuka pada harga semasa iaitu RM148,000 tetapi besar kemungkinan ada pihak yang akan membuat tawaran harga lebih tinggi.

Katanya, dakwaan bekas Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin kononnya tindakan berkenaan akan merugikan wang rakyat adalah tidak berasas sama sekali. - Bernama

Begitulah bongkaknya Zambry membidas Menteri Besar yang sah, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin ketika awal isu ini tercetus.

Ternyata kini cakap-cakap besar Zambry tidak berasas kerana kereta-kereta tersebut pasti akan dijual di bawah harga tawaran kerana kekurangan minat belian.


Tak tahulah di mana Zambry mengaji ekonomi apabila mendakwa kereta yang mempunyai ciri 'keusangan' boleh dijual dengan harga yang lebih tinggi berbanding harga pasaran...


Pelajar subjek perdagangan dan akaun tingkatan 1 pun boleh tergelak membaca kenyataan Zambry yang tak reti soal 'susut nilai'.

Nasiblah rakyat Perak kerana dipaksa bermenteribesarkan orang yang 'kantoi' matematik...

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...