Friday, May 8, 2009

Najib kena tanya siapa pencetus 'sarkas demokrasi' di Perak?

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan kekecohan yang berlaku di Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak, 7 Mei lalu sebagai sesuatu yang amat memalukan.

Menurut Najib, 'sikap pembangkang itu' secara langsung mencemarkan imej institusi demokrasi negara di mata dunia.

Wah! Begitu prihatin Najib terhadap imej negara...

Bagaimanapun jika Najib boleh berfikir sejenak, beliau Najib bertanya punca sebenar kejadian memalukan itu pada dirinya sendiri!


Setelah menggerakkan rampasan kuasa BN di Perak Januari lalu, Najib perlu lebih bertanggung jawab dengan komentarnya. Tanpa insiden penculikan tiga Adun Pakatan Rakyat yang akhirnya mengisytiharkan diri sebagai Adun Bebas pro-BN, kemelut politik di Perak tidak akan berlaku.

Gerakan rampasan kuasa BN di Perak ini juga dikritik mentor Najib, Dr Mahathir Mohamad. Che Det menyifatkan tindakan merampas kuasa itun sebagai terburu-buru dan tidak matang.

Malah Mahathir sendiri mengakui Yang Dipertuan Agong tidak punya kuasa untuk memecat Perdana Menteri setelah dilantik. YDP Agong kata Mahathir hanya boleh tidak memperkenankan perlantikan seseorang sebagai PM tetapi tidak boleh memecatnya. Dan peraturan ini juga terpakai di peringkat negeri dalam hubungan Sultan dan MB...

Tragedi hitam demokrasi yang berlaku di Perak berpunca daripada Najib... dan Najiblah sebenarnya yang menjadikan Perak sebagai medan sarkas demokrasi di pentas dunia.


Penggerak sarkas ini adalah MB haram, Dr Zambry Abdul Kadir dan para Adun Umno-BN yang gila kuasa kerana selama ini tidak pernah tersungkur dari medan kuasa!

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...