Friday, May 8, 2009

Dia yang memukul, dia yang menangis...


Pembangkang 'serang' kami - kata Menteri Besar kudeta BN Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir. Zambry dengan 'auta kelingnya' dilaporkan kesal terhadap tindakan 'pembangkang' yang kononnya bertindak 'biadab' dan 'kurang ajar' sewaktu persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) Perak, 7 Mei lalu.

Beliau mendakwa kononnya Adun Pakatan Rakyat menggunakan 'undang-undang rimba' dan seperti biasalah mendakwa mereka 'tidak menghormati institusi raja'.

Siapa sebenarnya yang menggunakan 'undang-undang rimba' di Perak jika bukan BN pimpinan Zambry.

Beliau harus sedar bahawa tindakannya memperalatkan setiausaha dewan dan setiausaha kerajaan negeri untuk memanggil sidang Dun dengan mengetepikan speaker yang sah adalah satu cabang 'undang-undang rimba'.


Zambry juga mengetepikan semua kaedah dan peraturan Dun yang bertamadun apabila secara berwewenang mengusulkan supaya speaker yang sah dipecat dan speaker haram dilantik. Dan speaker haram ini diperalatkan pula untuk memanggil polis ke dalam dewan yang mulia bagi menarik keluar speaker yang sah!
Adakah semua ini bukan 'peraturan rimba' yang sudah dirancang oleh Zambry dan konco-konconya di Perak.

Seperti juga MB, speaker Dun tidak boleh dipecat melainkan dengan tiga cara iaitu; meletakkan jawatan, meninggal dunia atau Dun dibubarkan. Undang-undang rimba mana yang dikuti Zambry untuk memecat speaker dengan 'suara majoriti'?

Sebenarnya Zambrylah algojo di Dun Perak yang melanggar segala peraturan dan undang-undang semata-mata kerana ingin mengekalkan kuasa tanpa mandat rakyat.

Beliaulah yang telah menjadikan Dun Perak sebagai sarkas demokrasi kerana tidak langsung menghormati mahkamah yang belum memutuskan siapa sebenar MB yang sah di negeri itu sebelum memanggil sidang Dun.

Tanpa memperalatkan pegawai kerajaan dan polis, Zambry dan konco-konconya pasti gagal dalam percubaannya merampas kuasa speaker.
Insiden ini meletakkan kerajaan pimpinan Zambry sebagai lebih teruk daripada sarkas. Dan istilah paling tepat untuk menggambarkan kerajaan yang dibentuk BN di Perak adalah "Kerajaan Kartun BN Perak".


Bubarkan Dun Perak! Kembalikan kuasa ke tangan rakyat!

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...