Thursday, April 23, 2009

Umno yang tak pernah insaf

Ketua Pembangkang Dun Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim dilapor mempertahankan kenyataannya yang bersetuju Ketua UMNO bahagian perlu terlibat dalam proses meluluskan permohonan lesen kontraktor kelas F.

Katanya, penglibatan itu bertujuan membolehkan mereka mengetahui pihak yang bakal melaksanakan sesuatu projek di kawasan masing-masing.

Azhar (BN-Penaga) menegaskan, beliau tidak mempunyai niat untuk menyusahkan sesiapa, malah pihaknya juga tidak mengamalkan rasuah seperti didakwa wakil rakyat pakatan pembangkang.

"Ketua UMNO bahagian juga perlu terlibat memeriksa kontraktor Kelas F ini sama ada mereka betul-betul mampu melaksanakan projek kerana kita tidak mahu projek yang diberi akan 'dialibabakan'," ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika mencelah sesi penggulungan oleh Exco Perancangan Bandar dan Desa dan Perumahan negeri, Wong Hon Wai pada Persidangan Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Begitulah Umno... tak pernah serik dengan perangai buruk mereka!

Apakah hak Umno untuk campurtangan dalam urusan tender kerajaan selain daripada memastikan kontrak-kontrak tertentu tidak jatuh ke tangan 'penyokong pembangkang'.

Bukan menjadi rahsia apabila pemohon-pemohon tender kerajaan diminta menyertakan salinan sijil keahlian Umno ketika menyerahkan borang permohonan tender.

Malah senarai projek kerajaan yang sepatutnya sampai ke Pejabat Daerah diperolehi ketua-ketua bahagian Umno terlebih dahulu. Lebih melucukan setiap projek sudah diketahui siapa 'tuan punya' dan kepada siapa bakal diserahkan.

Projek Ali Baba? Azhar lebih tahu berapa banyak projek kerajaan yang sampai ke tangan beliau dan para pemimpin Umno negeri tetapi telah dialibabakan...

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...