Tuesday, April 28, 2009

Adun Umno ada masalah kewangan? Bayar ajalah...

Adun Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim yang menghadapi masalah kewangan dilaporkan Bernama tidak akan meletak jawatan. Bernama memetik kenyataan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Kata Shafie desas-desus kononnya Syed Sobri, yang juga Naib Ketua Umno Bahagian Padang Terap, akan meletak jawatan kerana masalah yang dihadapinya mengganggu prstasinya sebagai wakil rakyat adalah tidak benar.

"Memang Syed Sobri menemui saya di Kuala Lumpur pada Ahad lepas (26 April) dan kami telah berbincang beberapa perkara yang dihadapinya. Selaku ketua perhubungan yang baru, saya memberi nasihat dan beliau menerimanya dengan baik dan berjanji akan terus berkhidmat kepada rakyat," kata Mohd Shafie.

Shafie bagaimanapun enggan menjelaskan perkara yang dibangkitkan oleh ADUN Kuala Nerang itu.

Pada 3 Nov tahun lepas, Mahkamah Tinggi Alor Setar mengisytiharkan Syed Sobri muflis selepas gagal menjelaskan hutang lebih RM150,000.

Pelik ya... muflis pun boleh terus jadi wakil rakyat. Sepatutnya dah hilang kelayakan. SPR pun tak pula sibuk-sibuk nak siasat.

Apa nak dihairankan... kalau yang dihadapi tu masalah kewangan dan setakat RM150,000 saja, bila-bila masa Umno boleh jelaskan.

Tentu ada yang masih ingat insiden pilihan raya kecil Dun Pantai Merdeka pada 1990, calon BN Shuib Lazim telah diisytiharkan bankrap oleh Mahkamah. Bantahan dibuat oleh calon PAS, Dato' Muslim Othman diketepikan begitu sahaja oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya.

Keesokan harinya Shuib pergi ke mahkamah tinggi Kuala Lumpur untuk jelaskan hutangnya. Selesai begitu sahaja dan Shuib terus jadi wakil rakyat.

Moral ceritanya... jika anda ahli Umno, buatlah sesuka hatimu...

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...