Monday, April 27, 2009

SPR oh SPR!

SEJAK punyai pengerusi baru, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) masih gagal melepaskan dirinya daripada kontroversi.

Jika dahulu, mantan Pengerusinya Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman disifatkan sebagai seorang yang 'robust' dan 'outspoken' sehingga kadang-kadang merimaskan BN apatah lagi pakatan pembangkang, kini pengerusi barunya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof dilihat begitu "memberi muka" pada BN.

Lihat sahajalah pemilihan tarikh PRK Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai yang dibuat selepas Umno selesai bersidang.

SPR juga dikatakan 'terpaksa' menunggu mesyuarat pertama Majlis Tertinggi Umno (selepas perhimpunan agung 2008 parti itu) sebelum menentukan tarikh PRK Penanti.

Terkini SPR mengumumkan keputusan melarang kewujudan pondok panas dan peraih undi yang akan bermula pada PRK Penanti 31 Mei ini.

Menurut Ahli MPT KeADILan Saifuddin Ismail Nasution, SPR nyata tidak konsisten dengan peraturan yang digubalnya sendiri.

"Pada tahun 2004, sebelum pilihan raya, SPR tidak membenarkan pondok panas tetapi pada pagi hari mengundi, BN telah mendirikan pondok panas sedangkan kita (Barisan Alternatif) patuh dengan peraturan itu.

"Bila kita tanya SPR, mereka kata peraturan itu diubah pada pagi pilihan raya itu," katanya kepada mStar Online.

Ada juga maklumat yang mengatakan keputusan SPR membatalkan peraturan-peraturan baru yang dibuat sebelum PRU2004 berpunca daripada kegagalan menggazetkannya di Parlimen.

Kegagalan SPR ini diketahui jentera PR BN dan mereka menggunakan kesempatan itu untuk terus membina pondok panas dan merayu undi pada pagi hari pembuangan undi.

Seperkara lagi yang menarik untuk diulas adalah mengapa selama ini SPR membenarkan aktiviti merayu undi sedangkan Akta Pilihan Raya secara jelas melarang sebarang kempen diadakan selepas jam 12 tengah malam sebelum hari pengundian.

Merayu undi bukan kempenkah? Pening... pening...

Adalah munasabah untuk SPR menguatkuasakan tempoh bertenang, sekurang-kurangnya sehari sebelum hari pembuangan undi. Tempoh bertenang ini penting bagi membolehkan pengundi berfikir dan membuat keputusan parti manakah yang patut mereka undi pada hari pengundian.

Bukan itu sahaja, media massa terutamanya TV patut 'diharamkan' berkempen dalam tempoh bertenang itu.

Bukankah kaedah ini lebih aman dan bertamadun?

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...