Monday, October 20, 2008

Datuk Shah Rukh Khan dan lawak Ali Rustam

Mengenai orang yang berkemungkinan menjadi timbalan (calon Presiden Umno, Dato' Seri) Najib (Tun Razak), (mantan Perdana Menteri) Dr Mahathir berkata, ia sepatutnya Tan Sri Muhyiddin Yassin dan pesaing lain yang ada sekarang bagi mengisi jawatan Timbalan Presiden Umno hanyalah ‘pak lawak’ semata-mata.

Petikan berita di atas diambil daripada laporan Berita Harian versi online 14 Oktober lalu. Memang ulasan Dr Mahathir itu agak pedas dan sedikit keterlaluan kerana antara yang menawarkan diri sebagai calon ialah Naib Presiden Umno juga Ketua Menteri Melaka, Dato' Seri Mohd Ali Rustam dan Ketua Penerangan Umno yang juga bekas Menteri Besar Selangor, Tan Muhammad Muhd Taib.

Tetapi jika dikenang-kenangkan semula, bidasan Dr Mahathir itu macam kena pada tempatnya. Tinggalkan sahaja Mat Taib yang mengaku tidak tahu berbahasa Inggeris di mahkamah Australia. Kita fokus kepada Ali Rustam yang masih menaruh harapan untuk menjadi orang no. 2 Umno.

Baru-baru ini kerajaan negeri pimpinan Ali menganugerahkan gelaran "Datuk" kepada pelakon Bollywood, Shah Rukh Khan... Ramai yang terkejut termasuk persatuan Seniman.

Lebih mengejutkan lagi, Shah Rukh tidak hadir di majlis penganugerahan sempena hari jadi Tuan Yang Dipertua Negeri. Kerajaan negeri khabarnya akan mengadakan majlis berasingan untuk membolehkan Shah Rukh dikalungkan dengan gelaran itu.

Apa jasa Shah Rukh? Pelakon itu dikatakan melakukan penggambaran di A Famosa Resort, Alor Gajah, Melaka. Filem lakonan Shah Rukh itu didakwa boleh mempromosikan Melaka di dunia luar bagi mearik kedatangan pelancong ke Melaka.

Itu sahaja alasannya...? Ya itu sahaja?

Seperti komen sepupu saya lewat SMS-nya kepada saya:

"Shah Rukh Khan dapat gelaran Datuk sempena hari jadi TYT Melaka hari ini (11 Okt 2008). Alahai... apalah jasa mamat seorang ini pada Melaka berbanding dengan orang Melaka sendiri yang masih bermimpi nak jadi Datuk, ke hulu hilir bawa sepanduk akhirnya terpinggir macam pokok senduduk..."

Lawakkan? Patutlah Dr Mahathir yang pernah cuba menarik Shah Rukh Khan melabur di e-village, Koridor Raya Multi-Media (MSC) menganggap Ali Rustam bagaikan 'pak lawak'.

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...