Sunday, December 21, 2008

Lebai tua, lebai muda dan tarbiah Ramadan

PEKAN AG tidaklah besar manapun. Tetapi tarafnya sudah diangkat kepada bandar ekoran beberapa faktor. Antaranya wujud sebuah kilang pemasangan kereta Honda yang menjadi tempat ratusan anak muda daerah AG mencari nafkah.

Ketika tiba Aidilfitri, keadaan pekan AG yang sedia sibuk, disibukkan lagi dengan pulangnya anak-anak perantauan bercuti di kampung-kampung berdekatan. Banyak karenah yang dapat dilihat. Ada melucukan, menyenangkan, dan tidak kurang juga yang menjengkelkan.
Di hari raya kedua, insiden yang menjengkelkan ini berlaku di hadapan deretan kedai 'hardware' di pekan itu.

Tatkala keluar daripada sebuah kedai 'hardware' setelah membeli satu dua perkakasan dapur, penulis dan isteri melihat sebuah kereta model Kancil yang pemandunya sedang terkial-kial memulas stering. Kereta Kancil milik lebai muda itu tidak dapat memboloskan diri daripada petak letak kereta kerana kedudukannya dihalang oleh sebuah kereta lagi - kereta besar model BMW yang diletakkan secara sesuka hati ditepi jalan besar itu.

Penulis tidak mempedulikan kesukaran yang dihadapi lebai muda itu kerana yakin beliau boleh menggunakan kepakaran memandunya untuk melepasi halangan yang tidak disangka itu. Lantas terus ke bank berhampiran untuk ke mesen teler automatik.

Ramai yang beratur untuk mengeluarkan wang. Maklumlah, musim perayaan. Pastinya banyak wang yang keluar untuk membeli barang keperluan harian.

Hampir sepuluh minit menunggu, akhirnya giliran penulis pun sampai. Setelah mengeluarkan wang baki gaji bulan itu, penulis pun melintasi semula kedai 'hardware' itu untuk menyeberang jalan. Isteri penulis sudah pun menunggu di kereta. Tiba-tiba penulis lihat, lebai muda itu masih gagal mengeluarkan keretanya daripada halangan kereta model BMW itu.

Lebai muda itu keluar daripada kereta. Bercekak pinggang dan memandang ke kiri kanan untuk mencari pemilik kereta tersebut. Dia membunyikan hon berkali-kali untuk menarik perhatian tetapi kelibat tuan punya kereta tidak juga kelihatan.

Dilanda rasa kasihan, penulis pun menyapa lebai muda itu, "Syeikh! Anta masuk, ana tolong 'guide'," kata saya.

Lebai muda itu masuk semula ke dalam keretanya dan saya menahan kereta dari arah pekan untuk membolehkan kereta kancil itu berundur. Lebai muda itu memulas stering keretanya. Dia menggerakkan keretanya ke hadapan dan berundur ke belakang beberapa kali untuk melolosi kereta BMW yang betul-betul menghalang laluan keretanya itu.

Ketika keretanya hampir melolosi kereta BMW itu, tiba-tiba muncul seorang lebai tua dari dalam kedai 'hardware' itu.

"Boleh, boleh!" jeritnya memberi arahan.

"Boleh apa pula?" getus hati penulis.

Akhirnya kereta lebai muda itu berjaya keluar daripada halangan - selepas 15 minit berhempas pulas. Tentunya dengan bantuan saya. Maka lebai muda itupun terus memandu memecut keretanya tanpa sempat mengucapkan terima kasih. Maklumlah, sedang bengang yang amat sangat.

Penulis yang gatal mulut pun bertanya kepada lebai tua, "kereta siapa ni?" sambil menunjuk kereta BMW itu. "Tak tahu!" kata lebai tua itu sambil menggoyang-goyangkan kedua-dua tangannya.

"Perangai tuan kereta ni teruk," kata penulis pada lebai tua itu. "Apa awak cakap," ujar beliau yang tiba-tiba menyinga.

Saya ulangi lagi dengan suara yang sengaja ditinggikan, "perangai tuan kereta ni teruk!"
Lebai tua itu meluru ke arah penulis. "Nak tahu siapa tuan punya kereta ni... saya!" katanya sambil mendabik dada.

"Oh patutlah!" kata penulis menunggu jawapan balas.

Lebai tua itu tidak menjawab. Mungkin terperanjat dengan jawapan itu. Atau mungkin menyedari saiz badan penulis lebih besar daripadanya. Dia cuma menjeling, merungut dan balik semula ke dalam kedai.

Isteri penulis menyapa sekembalinya penulis ke kereta. "Marah pak haji tu, kenapa?"

"Biarkan ajalah," kata penulis mematikan bicara.

Sebelum memandu balik, penulis lihat lebai tua itu mengalihkan keretanya ke petak parking setelah memunggah sekampit baja ke dalam bonet.

Rupa-rupanya, tarbiah Ramadan tidak meresap ke dalam jiwa lebai tua itu hingga tidak menyedari sikap mementingkan dirinya itu menyusahkan orang lain.


Dan penulis rasa puas hari itu kerana dapat memberi pengajaran kepada lebai tua yang tidak punya perasaan, sombong, berdusta dan tidak sedarkan diri itu.

Bukankah sombong lawan sombong itu sedekah! Betulkah?

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...