Tuesday, October 14, 2008

Bila api perkauman terus membara!

Ai tak habis-habis lagi ke?... Kan PKR boleh turunkan harga minyak. Kita dah bagi can (peluang) untuk perubahan. Berubah le. Mulakan dengan ternakan khinzir di Selangor dengan besar-besaran dengan mengambil hak tanah orang Melayu. Oklah tu. Itulah yang Melayu nak. Pualu Pinang juallah kat Cina. Melayu merempat. Oklah tu. Itu yang Melayu nak. Jangan menang sorak kampung tergadai..."

SMS di atas saya terima daripada seorang aktivis Wanita Umno bahagian selepas satu SMS nakal berhubung kenaikan harga minyak dimajukan (forward) kepadanya.

Marah sakan penyokong kuat Umno itu apabila diasak dengan isu kenaikan harga minyak. Maka berbalas-balas SMS lah kami. Bagaimanapun ianya berakhir apabila saya menyatakan :

"Melayu insya Allah terus hidup, yang mati Umno. Tak ikut Che Det keluar Umno?"

Dari insiden di atas, nampak jelas sentimen perkauman dan agama sentiasa dimainkan Umno untuk mengekalkan sokongan orang Melayu kepada parti itu.

Seperti kenyataan Ketua Pemuda Umno Selangor yang mendakwa PAS berdiam diri dalam isu penternakan babi di Sepang dan cadangan kerajaan negeri menghapuskan peraturan yang mengehadkan saiz rumah ibadat bukan Islam.

"Tindakan mereka itu boleh dianggap sebagai merestui usaha yang mengabaikan kepentingan orang Melayu dan agama Islam, ini yang kita hairan," dakwa Shukor dalam Utusan online.

Keghairahan Umno dalam memainkan sentimen perkauman dan agama ini amat mengecewakan. Lebih mendukacitakan, para penyokong fanatik parti itu tidak dapat membezakan isu real yang melingkari hidup mereka dengan isu sensitif yang disandarkan kepada sentimen yang tebal.


Mereka hilang punca untuk melihat sesuatu isu berdasarkan keutamaan. Oleh itu, tidak pelik jika kita melihat bagaimana kecohnya Pemuda Umno Selangor mengadakan demonstrasi membantah pembahagian kerusi Exco dan Dasar Ekonomi Baru (DEB) hampir saban minggu; tetapi berdiam diri dalam isu kenaikan harga minyak walaupun ia membebankan rakyat khususnya orang Melayu di kampung-kampung.

Jika sikap ini tidak diubah, pasti ramalan bekas Naib Presiden Umno, Tan Sri Sanusi Junid bahawa Umno akan berkubur menjelang tahun 2013 menjadi kenyataan!

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...