Friday, September 5, 2008

Lagu rasmi PAS: Hampir menitis air mataku


Tanggal 13 hingga 17 Ogos lalu, sekali lagi PAS mencipta sejarah. Setelah sekian lama berkelana, PAS kembali ke tanah kelahirannya, Perak Darul Ridzuan.


Muktamar Tahunan PAS ke-54 berlangsung di Stadium Indera Mulia Ipoh dengan segala kemeriahan. Walaupun sudah beberapa kali PAS bermuktamar di Perak, muktamar kali ini mencipta kelainan kerana ia diadakan di saat PAS diberi kepercayaan oleh sahabat-sahabatnya dalam Pakatan Rakyat untuk menerajui kerajaan negeri Perak Darul Ridzuan.


Walaupun PAS cuma menguasai enam daripada 32 kerusi Dun dimenangi Pakatan Rakyat dalam PRU12, Mac lalu - Perlembagaan negeri mensyaratkan calon Menteri Besar mestilah seorang Melayu Islam. Sekutu PAS dalam Pakatan Rakyat iaitu DAP (yang memenangi 18 kerusi Dun) akur akan realiti ini dan Adun PAS, Ir Mohamad Nizar Jamaluddin dipilih sebagai Menteri Besar.


Tiada siapa menyangka PAS akan menerajui pemerintahan Pakatan Rakyat di Perak. Tetapi realiti politik menunjukkan tiada yang mustahil.



"Mereka merancang dan Allah merancang. Sesungguhnya Allah adalah sebaik-baik
perancang." (Mafhum al-Qur'an)

Tatkala lagu rasmi PAS berkumandang memecah ruang udara Stadium Indera Mulia, pagi 15 Ogos lalu, air mataku seperti tidak tertahan akan kesyahduan melodi dan liriknya. Inilah kesempatan sulung bagiku menyanyikan lagu itu walaupun hampir dua dekad bersama parti Islam - parti yang banyak mengajarku rempah ratus kehidupan.

Selamatlah parti Islam melangkah
membimbing ummah ke medan siasah
berpedomankan al-Quran dan sunnah
suburlah hidupnya dan pasti berbuah...

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...