Wednesday, November 11, 2009

Ulang tayang drama MIC


Masih ingatkah lagi drama dalam politik MIC apabila dua seteru parti bertemu dan berlakulah apa yang tidak disangka berlaku. Setiausaha Agung MIC, MG Pandithan (mendiang) tiba-tiba memeluk dan mencium Presiden 'seumur hidup' MIC, S. Samy Vellu dalam satu program parti.

Pandithan sebelum itu melancarkan kempen mogok lapar yang menyaksikannya berpuasa di sebelah sebuah keranda bagi membuktikan betapa seriusnya beliau untuk mendesak Samy Vellu menyelesaikan pertikaian peribadi antara mereka.

Pandithan akhirnya 'diselamatkan' oleh Datuk S. Subramaniam (seorang lagi musuh politik Samy Vellu) yang berjaya memujuknya mengakhiri mogok lapar persis tindakan Gandhi itu.

Pun begitu Pandithan tidak mendapat simpati Samy. Beliau akhirnya meninggalkan MIC dan menubuhkan All Malaysia India Progresif Front (IPF) bersama para pengikutnya. IPF cuba menjadi saingan MIC tetapi gagal. Malah sikap Pandithan yang umpama lalang -dalam mencari rakan politik menyebabkan IPF tidak sangat dihormati rakyat khususnya masyarakat India.

IPF kini masih berharap diterima sebagai kerabat BN meskipun MIC menentangnya... Dan peluang untuk IPF masuk BN terus tipis kerana perlembagaan BN menetapkan kemasukan mana-mana parti dalam gabungan BN perlu diterima secara sebulat suara (konsensus) oleh semua anggota BN.

Baru-baru ini berlaku krisis antara Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Zulkifli Nordin dan Ahli Parlimen Ampang Jaya, R Sivarasa berhubung kenyataan Ketua Umum KeADILan agar ahli-ahli parti itu mematuhi dasar dan peraturan parti. Jika tidak akan dipecat. Sivarasa dalam kenyataannya mendakwa amaran itu ditujukan kepada Zulkifli.

Zulkifli yang tidak berpuas hati melancarkan beberapa serangan terhadap Sivarasa. Antaranya mencabar Naib Presiden KeADILan itu itu bertanding dalam pemilihan parti.

Ahli parlimen Kulim Bandar Baru itu berkata beliau sanggup keluar parti jika kalah kepada Sivarasa dalam pertandingan jawatan naib presiden.

Katanya, beliau sanggup berbuat demikian kerana tidak mahu bersekongkol dengan parti yang tidak mempertahan dan tidak berjuang untuk menegakkan Islam dan hak umat Islam.

Itulah 'trademark' Zulkifli - 'Islam dan umat Islam'. Setakat mana isu-isu Islam dan umat Islam yang diperjuangkan Zulkifli memberi imej baik kepada Islam dan parti yang diwakilinya, hanya rakyat yang dapat menentukan.

Bagaimanapun beberapa hari kemudian, Zulkifli yang persis bagaikan bayangan Pandithan tiba-tiba memeluk Sivarasa di hadapan para wartawan ketika rakan KeADILannya itu memberikan kenyataan media.

Maka riuh rendahlah media perdana mendakwa yang Zul dan Sivarasa hanyalah berdrama dalam 'krisis peribadi' sesama mereka.

Saya tak fikirlah Sivarasa berdrama... tapi bagi Zulkifli... saudara-saudarilah menjawabnya...

No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...