Thursday, December 6, 2007

Sate ayam dan tempe dihidang di angkasa... Syabas Malaysia!

PM Abdullah Ahmad Badawi dilaporkan kecewa kerana gagal berkomunikasi dengan rakyat Malaysia pertama ke angkasaraya, Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha, pada 14 Oktober lalu. Walaupun telepersidangan itu telah diwar-warkan ke seluruh negara dan stesen-stesen tv tempatan berebut-rebut mahu menyiarkannya secara langsung, niat Abdullah tidak tercapai akibat cuaca buruk.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Dr. Jamaluddin Jarjis yang turut berada di Seri Perdana untuk menyaksikan 'peristiwa bersejarah' itu berkata, hubungan antara Pusat Kawalan Misi (MCC) dan ISS menggunakan sistem komunikasi dua hala frekuensi lampau tinggi (UHF) hanya boleh dilakukan dalam tempoh 10 minit apabila stesen angkasa itu melintasi ruang angkasa Rusia.

Bagaimanapun oleh kerana cuaca buruk, isyarat audio dan visual tidak dapat dihantar ke Malaysia dan seterusnya ke Seri Perdana.

Jamaluddin juga turut meminta maaf kepada orang ramai kerana telepersidangan itu tidak dapat diadakan dan berkata pihaknya akan cuba mengadakannya semula pada malam 16 Oktober.

"Saya dukacita, tadi saya berharap untuk mengucapkan Selamat Hari Raya kepada Dr. Muszaphar, nampaknya tak ada peluang. Bagaimanapun kalau esok ada peluang saya masih mahu mengucapkan Selamat Hari Raya kepadanya," kata Abdullah dalam satu temu bual bersama RTM 1 yang disiarkan secara langsung dari Seri Perdana.

Begitulah sukarnya PM untuk berhubung dengan 'angkasawan negara' dan mencipta sejarah sebagai PM negara pertama berhubungan dengan rakyat yang berada di angkasa. Tetapi percubaan kedua akan dibuat malam ini dan diharap hasrat Abdullah untuk mencipta rekod negara dimakbulkan Tuhan.

Turut hadir berkongsi kekecewaan ialah isteri Abdullah, Jeanne Abdullah, dan menantunya Khairy Jamaluddin yang juga Timbalan Ketua Pemuda UMNO.

Abdullah ketika ditanya pemberita berkata, beliau ingin bertanya kepada Dr. Muszaphar mengenai perasaan dan kesihatannya berada di angkasa lepas selain perkembangan tugasan yang telah "diamanatkan oleh rakyat Malaysia" kepadanya.

"Dia bukan pergi untuk suka-suka, untuk jenguk pemandangan bumi di bawah. Tetapi dia ada tugas yang perlu dilaksanakan semasa di ISS," katanya.

Sejak Sheikh Muszaphar, 35, berlepas bersama angkasawan Amerika, Peggy Whitson dan Jurutera Penerbangan Rusia, Yuri Malenchenko dari Baikonur Cosmodrome di Kazakhstan, 10 Oktober lalu, media massa arus perdana melancarkan liputan besar- besaran peristiwa tersebut. Malah 'projek ankasawan negara' ini telah diwar- warkan sejak dua tiga tahun sebelumnya dimulai dengan program pemilihan membabitkan lebih 11,000 pemohon.

Dilaporkan bukan Abdullah sahaja yang bakal diberi peluang bercakap dengan Muszaphar, malah yang DiPertuan Agong pun bakal dibabitkan sama. Bagaimanapun dengan masalah teknikal yang timbul, dan tempoh singkat Muszaphar di ISS, tidak diketahui rancangan itu akan diteruskan atau tidak.

MUszaphar akan berada di ISS selama 10 hari berbanding tempoh 4 bulan angkasawan-angkasawan lain. Jika tidak, bukan sahaja Abdullah malah seluruh anggota kabinet, MB dan Ketua Menteri BN, Timbalan Ketua Pemuda Umno, Ketua Puteri Umno dan pemimpin-pemimpin BN bakal diberi peluang berkomunikasi dengan Muszaphar. Dan telepersidangan itu akan disiarkan secara langsung oleh RTM1. Kosnya? Pastilah ditanggung perbendaharaan negara.

Bagimanapun dalam keghairahan media massa menyiarkan peristiwa itu, perkara utama yang perlu diberi perhatian adalah faedah sebenar program itu untuk negara khususnya dalam bidang aeroangkasa.

Abdullah dilaporkan berkata, peristiwa bersejarah itu menandakan Malaysia telah memasuki fasa kedua sains angkasa lepas dan meletakkan nama Malaysia antara negara elit dunia yang berjaya meneroka angkasa lepas. Benarkah?

"Saya berasa gembira, peristiwa bersejarah ini bukti kita ada kemampuan menghantar anak watan kita ke angkasa lepas," katanya.

Rasanya pandangan Abdullah itu agak 'tersasar' daripada hakikat sebenarnya. Di waktu ini, sesiapa juga yang berkemampuan (maksudnya mampu membayar) boleh ke angkasaraya dengan syarat melepasi ujian ketahanan fizikal dan kesihatan yang ditetapkan Agensi Angkasa Persekutuan Rusia (Roskosmos). Malah beberapa individu bergelar jutawan telahpun mengikuti program seumpama Muszaphar atas biaya sendiri dan bukannya atas 'dana negara' seperti Malaysia.

Vietnam adalah antara negara di rantau ini yang menghantar angkasawannya (cosmonaut) dengan menumpang kapal angkasa Rusia manakala Arab Saudi adalah negara Islam pertama berbuat demikian.

Sehingga kini, lebih 34 negara telah mengadakan kajian di ISS dengan lebih 400 angkasawan sepenuh masa, 50 daripadanya wanita.

Apa faedahnya rakyat Malaysia dihantar ke ISS? Satu-satunya misi utama Muszaphar adalah menjalankan ujikaji bagi pihak agensi penyelidikan negara.

Penyelidikan saintifik di ISS itu juga perlu mendapat kelulusan Roskosmos. Bagaimanapun, ini bukanlah kali pertama ujikaji agensi penyelidikan negara dijalankan di ISS. UKM misalnya menggunakan khidmat Pentadbiran Angkasa dan Aeronautik Kebangsaan Amerika Syarikat (NASA) untuk menjalankan ujikaji di ISS dan setakat ini berpuashati dengan hasil kajian yang dilaksanakan.

Selain itu, Muszaphar juga diharap dapat menjadi 'role model' bagi generasi muda yang meminati bidang sains angkasa. Sebagai 'role model' paling mahal dihasilkan negara, Muszaphar telah pun menyatakan komitmen untuk membimbing tunas-tunas baru negara untuk menjadi 'angkasawan'. Bagaimana beliau mampu berbuat demikian tanpa peralatan sokongan? Terpulanglah kepada beliau untuk memikirkannya.

Bagi PM Abdullah, penglibatan negara dalam bidang angkasa lepas juga menunjukkan Malaysia menuju ke arah sebuah negara maju.

Mungkin itu jugalah yang telah dicapai oleh Vietnam dan Arab Saudi yang lebih dahulu menghantar rakyat mereka ke angkasaraya.

Tanpa sebarang pencapaian membanggakan dalam bidang aeroangkasa dan kajian sains angkasa, kehadiran Malaysia dalam bidang ini belum dirasai dunia. Satu-satunya sumbangan negara dalam bidang ini adalah menjamu sate, nasi himpit, tempe, kuih bangkit dan gegulung pisang untuk krew-krew dan para saintis di ISS.

Utusan online melaporkan bahawa cip tempe, granola bar daripada roselle, nasi himpit beriani, kuih bangkit, gegulung pisang dan beberapa lagi makanan bercirikan Malaysia mula 'dihidangkan' di Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) pada 14 Oktober lalu.

Muszaphar dilapor menikmati makanan tersebut pada waktu makan tengah hari di ISS iaitu pukul 2.30 petang waktu ISS bersamaan 6.30 petang waktu tempatan (10.30 malam di Malaysia).

Pengarah Program Angkasawan Negara, Kolonel Dr. Zulkeffeli Mat Jusoh berkata, makanan bercirikan Malaysia itu akan dirasai oleh semua angkasawan di ISS.

"Terpulang kepada angkasawan di ISS seperti Peggy Whitson, Yuri Malenchenko dan krew lain sama ada hendak merasai makanan tersebut.

"Bagaimanapun, Sheikh Muszaphar bukan hanya merasai makanan itu malah beliau akan melakukan kajian yang diamanahkan oleh Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) untuk menentukan sama ada ia bersesuaian atau tidak," kata Zulkeffeli dalam satu sidang akhbar, baru-baru ini.

Para pengusaha sate ayam, rendang daging, tempe, nasi beriani, kuih bangkit dan gegulung pisang patut berbangga dengan 'kejayaan negara' ini. Ia menggambarkan betapa makanan Malaysia bukan sahaja mampu menembusi pasaran global tetapi berjaya menerobos angkasaraya. Syabas Malaysia!





No comments:

About Me

My photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Anak kelahiran Melaka. Mendapat pendidikan awal dan menengah di Melaka. Meneruskan pengajian tertiari di dalam negara. Masih gagal membebaskan diri daripada dunianya - politik...